Pályázat a belvárosi Duna-part fejlesztésére
Építészeti tervpályázatot írt ki a Fővárosi Önkormányzat a pesti belvárosi Duna-part Kossuth tér és Fővám tér közötti szakaszának komplex megújítására - olvasható a Főpolgármesteri Hivatal szerdai közleményében.
Novemberig lehet benyújtani a pályázatokat, decemberben lesz eredményhirdetés, a kivitelezés pedig várhatóan 2017-ben indulhat meg. A közlemény szerint azért van szükség a fejlesztésre, mert a belvárosi Duna-partok és a csatlakozó vízfelületek adottságaikhoz képest alulhasznosítottak, a kikötők rendezetlenek, kevés a zöld felület, az alsó rakpart közúti forgalma pedig elszigeteli a folyót a várostól.
A projekt célja, hogy a már elindult belvárosi fejlesztéseket a Duna-partra is kiterjesztve a folyót bekapcsolják a város életébe. A pesti alsó rakpartra zöld felületekkel tarkított gyalogos sétányt és kerékpárutat terveznek a közúti forgalom megtartásával, amit irányonként egy sávra szűkítenek, és korlátozzák a teherforgalmat, valamint átszervezik a parkolást. A projektben szeretnék hasznosítani a 2-es villamos viaduktja alatt található, jelenleg kihasználatlan helyiségeket is, közösségi vagy kereskedelmi céllal.
A Széchenyi tér is megújulna, amely a gyalogos és kerékpáros bejárhatóságot biztosítva kapcsolná össze a környező utcák csökkentett forgalmát. Ezzel együtt a Belgrád rakpart forgalomáteresztő kapacitása is megmaradna, de átalakítanák a sávokat, megszüntetnék a szervizutat, így nagyobb teret kapna a gyalogos és kerékpáros közlekedés.
A projekt kiemelt célja a rendezetlen állapotú belvárosi kikötőhálózat megújítása is. Ezzel olyan közcélú úszóműrendszert hoznak létre, amely a közszolgáltatási hajójáratok mellett alkalmas lesz a városnéző hajók kikötésére is. Emellett lehetőség lesz kiállítások, koncertek és előadások rendezésére alkalmas hajók állomásoztatására is, amik további kikapcsolódási lehetőséget nyújtanak.
Az elmúlt években megnövekedett szállodahajó-forgalom is problémát jelent a jelenlegi viszonyok között, ezért a projekt külön foglalkozik a Belgrád rakparti nemzetközi hajóállomás részleges funkcióváltásával és a terület közcélú hasznosításával.
A belvárosi Duna-partok fejlesztése három szakaszban várható a következő évek során, a finanszírozási lehetőségektől függő ütemezésben. Az első szakasz a pesti belvárosi partszakasz - V. kerület -, a második szakasz a pesti oldal északi meghosszabbítása a Dagály Úszóközpontig - V. és XIII. kerület -, a harmadik szakasz pedig a budai belvárosi partszakasz, I-II. kerület lesz. A leginkább frekventált pesti belvárosi part átépítéséhez kapcsolódva a Fővárosi Közgyűlés áprilisi ülésén döntött a Kossuth tér és Dagály Úszóközpont közti gyalogos-kerékpáros sétány kialakításáról. Ez a szakasz a 2017-es budapesti vizes világbajnoksághoz időzítve újulhat meg.
Budán a Kolosy tér és Döbrentei tér közti part megújítása hosszabb távon ütemezett program keretében történhet meg, ehhez kapcsolódóan a Várkert Bazár környezetének forgalomcsillapítása 2014-ben már megtörtént, míg a Bem rakpart a budai fonódó villamoshálózat kiépítésének során újul meg. A Fővárosi Önkormányzat a pesti belvárosi Duna-part fejlesztését európai uniós támogatással, a Széchenyi 2020 keretében, a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Programban szeretné finanszírozni.
Forrás: realista.hu